Verhaal


Introductie: Victorien Koningsberger

Thema Week van de Stad 2014  - 5 september 2014

Victorien_Koningsberger_burgVlugtlaan_def

De ring lijkt onlosmakelijk verbonden met Amsterdam, maar is in feite nog maar een piepjong bouwwerk vergeleken met de stadsdelen die het omsluit. Het oudste deel is nog geen 50 jaar oud, terwijl het pas in 1990 mogelijk was een rondje ring te rijden. Een historische bril helpt bij het begrijpen van de ring A10. Vandaar dat Victorien Koningsberger is gevraagd deel uit te maken van de redactieraad voor de Week van de Stad. Victorien is architectuurhistorica en weet veel van de ontwikkeling van Amsterdam in de twintigste eeuw en de architectuur die dit met zich mee heeft gebracht. Ook haar kennis van de westkant van de ring A10 is zeer relevant voor deze Week van de Stad. Ze werkt als programmeur voor het Van Eesterenmuseum, als webredacteur voor Nieuw-West Express en is actief als stadsgids en schrijver. Ze heeft een fascinatie voor de randgebieden van de stad en de minder bekende plekken en hun geschiedenis. In een kort vraaggesprek stellen we Victorien voor:

Je bent al lange tijd betrokken bij het Van Eesterenmuseum in Nieuw-West. Word je in je werk voor het museum vaak geconfronteerd met het bestaan van de ring?

Het Van Eesterenmuseum laat geïnteresseerden kennismaken met het cultuurhistorisch erfgoed van stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren. Zijn werk is een van de hoogtepunten in de naoorlogse stedenbouw en architectuur in Amsterdam. In Nieuw-West, in Buitenveldert en in delen van Amsterdam-Noord is de bijzondere ruimtelijke opzet, ontworpen door Van Eesteren nog altijd voelbaar. Het Van Eesterenmuseum richt zich vooral op Nieuw-West, ‘de Westelijke Tuinsteden’ zoals het gebied van oorsprong heet. We merken dat mensen de tuinsteden, voor een groot deel gelegen buiten de Ring West, ervaren als ‘andere’ stad. Ze zien de snelweg als grens of overgang naar de onbekende buitenwijken. Als museum hopen we bij te dragen aan de bekendheid en waardering van de tuinsteden, net zo goed karakteristiek voor Amsterdam als de grachtengordel.

Mocht de A10 ooit niet meer als snelweg bruikbaar zijn, vind je dat we het dan als monument moeten beschouwen?

Een monumentenstatus betekent een bepaalde waardering. Een monument wordt van bijzondere betekenis geacht vanuit historisch of anderszins sociaal-cultureel perspectief. Mocht de snelweg van functie verliezen, of veranderen, is de stad een enorme cirkelvormige strook rijker aan waardevolle grond. Als we willen dat de betonnen ringweg niet in het geheel wordt gesloopt, en zo een laag uit de stadsgeschiedenis verdwijnt, dan kan een monumentenstatus helpen om een deel te behouden. Bekijk het zo, het zou toch fantastisch zijn als een stukje Middeleeuwse stadsmuur in het centrum van Amsterdam nog altijd overeind stond?

De Week van de Stad wil Amsterdammers bekend(er) maken met een aspect van hun stad. Met welke ogen wil jij mensen naar de ring A10 laten kijken?

Door verhalen te vertellen laat je mensen met andere ogen kijken. Het beton van de ringweg zit boordevol verhalen. Bijvoorbeeld van de omarming van het gemotoriseerd verkeer in de 20e eeuw, de explosieve toename van de mobiliteit in de jaren ‘60, het ontstaan van de snelwegen in de naoorlogse jaren en de Amsterdamse stadsuitbreiding. Naar mijn idee is het meest intrigerende verhaal het verhaal over het ‘bermtoerisme’. Bij dit fenomeen uit de jaren ’50 en ‘60 vermaakte men zich in de berm op enkele meters van de autoweg met het bekijken naar langsrijdende auto’s. Je kan het je haast niet meer voorstellen, maar laten we tijdens een ‘dagje uit’ weer eens de snelweg als toeristische bestemming zien. Wellicht kan je deze vorm van toerisme scharen onder ‘slow tourism’?

Meer berichten uit
Week van de Stad 2014

In de ban van de Ring

1 november - VERHAAL

Aan de vooravond van de Week van de Stad wijdde Het Parool de weekendbijlage PS van de Week aan de R... Lees verder